-
piątek, 27, marzec 2009 12:18
-
Sprawozdanie
z realizacji Gminnego Programu
Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych i Przeciwdziałaniu
Narkomani za 2008 r.
Uwagi ogólne.
Profilaktyka i rozwiązywanie problemów
alkoholowych i przeciwdziałanie narkomani jest zadaniem własnym gminy.
Realizacja następuje poprzez odpowiednie kształtowanie lokalnej polityki
społecznej za pomocą zadań pomieszczonych w dwóch odrębnych aktach prawnych tj.
tj.art. 41 ustawy z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w
trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi /tj. z 2007 r. Nr 70, poz. 473 z
późn. zm./ oraz art. 10 ust. 1 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o
przeciwdziałaniu narkomanii /Dz. U. Nr
179, poz. 1485 z późn. zm.). Narzędziem do finalizacji zadań, o których mowa
wyżej jest gminny program profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych -
i aby stał się on aktem wykonawczym i
miał moc sprawczą rada gminy musi podjąć decyzję o jego uchwaleniu, a obowiązek
ten wynika odpowiednio z art. 41 ust. 2 oraz art. 10 ust. 3 w/w ustaw.
Gminny Program Profilaktyki i
Rozwiązywania Problemów Alkoholowych i Przeciwdziałania Narkomanii w gminie na
rok 2008 został przyjęty w dniu 20 grudnia 2007 r. uchwałą Nr XIV/92/07 w sprawie uchwalenia
gminnego programu profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych i
przeciwdziałaniu narkomanii na rok 2008.
Ustawodawca wskazuje pośrednio jak i
również bezpośrednio realizatora programu tj. ośrodek pomocy społecznej, o
którym mowa w ustawie z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej /Dz. U. Nr 64,
poz. 593 z późn. zm./.
W przypadku gminy Męcinka gppirpain
realizuje ośrodek pomocy społecznej.
Podstawowym celem programu było
zapobieganie powstawaniu nowych problemów alkoholowych, zmianę wzorów
spożywania alkoholu, zmniejszenie rozmiarów aktualnie występujących problemów
alkoholowych.
W ślad za celem głównym, w którym
„rozpisane" są cele szczegółowe rok 2008 był kontynuacją podejmowanych działań
w latach ubiegłych, a zmierzających w kierunku szeroko rozumianej edukacji.
Wszystkie zadania oparte były na funkcji edukacyjnej, której celem było
pobudzenie działań grupy do łączenia i umiejętnego oraz efektywnego
wykorzystania informacji pochodzących z różnych źródeł, przekazywanych za
pomocą różnych kanałów i kontekstów komunikacji zwrotnej. Priorytetem było
objęcie tymi działaniami głównie dzieci i młodzieży. Podejmowane działania
miały charakter modelowy i innowacyjny.
Drugim zbiorem beneficjentów, na który
nakierowane były inicjowane i realizowane zadania wynikające z programu, to
osoby uzależnione od alkoholu członkowie rodzin tkwiący bezpośrednio w sytuacji
kryzysowej.
Wszystkie zamierzone działania miały na
celu uchwycenie sterów nad podziałami społecznymi poprzez kreację struktur
podsystemów /normatywnego, wartości, priorytetów, prozdrowotnego stylu życia
wolnego od uzależnień/. Sterując podziałami społecznymi można sprawić - takie
było zamierzenie pierwotne -, że dominującą funkcję czy rolę w strukturze
segmentacyjnej będzie pełniła społecznie pożądana z efektem „przebicia
strukturalnego".
Środki
finansowe na gppirpaipn pochodzą z opłat za korzystanie z zezwoleń na sprzedaż
napojów alkoholowych wnoszonych corocznie, w trzech ratach (do 31 stycznia, 31
maja i 30 września) przez wszystkich przedsiębiorców prowadzących sprzedaż
napojów alkoholowych na terenie gminy.
Za wydatkowanie środków na realizację
gminnego programu odpowiada kierownik ośrodka pomocy społecznej.
Preliminarz budżetowy na rok 2008
64 000 zł.
Po stronie
dochodów zebrano kwotę w wysokości 64 000 zł., którą wydatkowano.
Procentowy
wskaźnik kwoty wydanej na realizację zadań do planowanej wynosi 100%.
1.
Punkt Konsultacyjny.
Koszt realizacji zadania:
- koszt prowadzenia Punktu Konsultacyjnego
(wynagrodzenie terapeuty) - 14 400
zł,
- zakup usług telefonii stacjonarnej
/dotyczy telefonu w Punkcie konsultacyjnym - 842,00 zł,
- koszt zakupu oleju opałowego -
2 093,59 zł.
W okresie sprawozdawczym Punkt
Konsultacyjny był czynny 1 raz w tygodniu /każdy roboczy wtorek w godz. 1600
do 1800/.
Zakres
działalności punktu:
-
przyjmowanie osób uzależnionych, współuzależnionych oraz ofiar przemocy w
rodzinie,
-
poradnictwo prawne w zakresie osób uzależnionych,
-
pomoc psychologiczna i terapeutyczna,
-
wizyty w mieszkaniach osób cierpiących z powodu uzależnienia lub przemocy,
-
przeprowadzanie badania psychologicznego z osobami uzależnionymi od alkoholu w
celu sporządzenia opinii niezbędnej do kompletowania dokumentów do sądu
rodzinnego w celu orzekania o zastosowaniu obowiązku poddania się leczeniu w
zakładzie lecznictwa odwykowego.
W roku 2008 zostało udzielonych 181
konsultacji.
Łącznie do punktu zgłosiło się 61 osób
w tym:
● uzależnionych 38,
● 23 współuzależnionych,
● 24 wyjazdów do osób, które nie
zgłosiły się na wezwania
Wyk. Nr 1. Osoby uzależnione, które w 2008 r. zgłosiły się do Punktu
Konsultacyjnego - zmienna - płeć.
Wyk. Nr 2. Osoby współuzależnione, które w 2008 r.
zgłosiły się do Punktu Konsultacyjnego.
Wszystkie osoby zostały poinformowane o
przebiegu choroby alkoholowej i sposobach leczenia. Z osobami zainteresowanymi
podjęciem leczenia odwykowego uzgodniono termin przyjęcia do placówek
odwykowych.
Praca w Punkcie polegała na postawieniu
diagnozy dotyczącej uzależnień. Kolejnym etapem było odpowiednie „zaprogramowanie”
i prowadzenie rozmowy, tak aby sytuacje, które są niepożądanym wytworem życia
codziennego, a skutkiem uzależnienia, były uświadamiane, a następnie
eliminowane przez funkcje korygującą. Rozmowa socjoterapeutyczna, w której
zawarty został arbitralny cel – psychoedukacja - polegała na aktywnym
uczestniczeniu i wspomaganiu w procesie
nabywania wiedzy o sobie samym w sytuacji eliminacji niewłaściwych postaw i
zachowań w stanie uzależnienia poprzez zachęcanie do podjęcia dobrowolnego
leczenia odwykowego, oferowanie pomocy w uzyskaniu miejsca w placówkach
odwykowych, udzielanie wsparcia i pomocy osobom podejmującym próby utrzymywania
abstynencji oraz udzielanie informacji rodzinom osób uzależnionych o sposobach
radzenia sobie z osobą uzależnioną.
W oparciu o punkt konsultacyjny od
trzech lat działa grupa AA (anonimowych alkoholików) z mityngami w każdy wtorek
od godziny 1700.
Głównym
założeniem utworzenia grupy i prowadzenia mityngów AA było i jest dzielenie się
nawzajem swoim doświadczeniem, siłą i nadzieją, aby rozwiązać swój problem i
pomagać innym w wyzdrowieniu z alkoholizmu. Mityngi miały charakter zamkniętych
spotkań /trzy każde pierwsze wtorki poszczególnych miesięcy/ - tylko dla członków AA lub dla
tych, którzy mają problem z alkoholem i mają "wolę zaprzestania
picia" oraz otwartych /każdy ostatni wtorek miesięca/- były dostępne dla
każdego zainteresowanego programem zdrowienia z alkoholizmu.
Samopomocowa
grupa wsparcia działała na bazie dwunastu kroków, które opierają się na
założeniu , że ludziom ze zdefiniowanymi problemami najlepiej pomagają w
zdrowieniu, spotkania z osobami o podobnych skłonnościach.
W ramach
wsparcia przedsięwzięć mających na celu reintegrację społeczną osób
uzależnionych od alkoholu i ich rodzin, w miesiącu sierpniu grupa AA otrzymała
wsparcie finansowe w wysokości: - 300,75 zł.
Została ona wykorzystana jako cząstkowy
wklad w uczestnictwo grupy AA z Męcinki w I Jaworskim Zlocie Trzeźwościowym
Grup i Stowarzyszeń Abstyneckich.
2.
Udzielanie rodzinom, w których występują problemy alkoholowe, pomocy
psychospołecznej i prawnej, a w
szczególności ochrony przed przemocą w rodzinie.
W 2008 r. zgodnie z art. 26 ust. 3
ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi, wysłano 13
wniosków do Sadu Rejonowego – III Wydziału Rodzinnego i Nieletnich w Jaworze o
zobowiązanie do poddania się leczeniu w stacjonarnym lub niestacjonarnym
zakładzie lecznictwa odwykowego w tym:
-
z inicjatywy policji – 6
- z inicjatywy czlonków rodziny - 7.
Koszt realizacji zadania:
- badania biegłych psychiatry i
psychologa, opłaty sądowe – 3 008,00 zł.
Przed wydaniem orzeczenia przez Sąd osoby, które w
związku z nadużywaniem alkoholu powodują rozkład życia rodzinnego,
demoralizację małoletnich, uchylają się od pracy albo systematycznie zakłócają
spokój lub porządek publiczny, kieruje się na badanie przez biegłego w celu
wydania opinii w przedmiocie uzależnienia od alkoholu i wskazania rodzaju
zakładu leczniczego.
3.
Prowadzenie profilaktycznej działalności informacyjnej i edukacyjnej w zakresie
rozwiązywania problemów alkoholowych i
przeciwdziałania narkomanii, w szczególności dla dzieci i młodzieży, w tym
prowadzenie pozalekcyjnych zajęć sportowych, a także działań na rzecz
dożywiania dzieci uczestniczących w pozalekcyjnych programach opiekuńczo – wychowawczych.
I. Pozalekcyjne zajęcia sportowe.
1) Często zdarza się tak, iż pomimo obecnej
sytuacji „niby” równości dzieci i
młodzieży w Polsce te zamieszkałe na wsi mają dużo więcej buforów
ograniczających ich „normalne” uczestniczenie w kulturze i sporcie, niż te
zamieszkałe w miastach. Aktywne uczestnictwo dzieci w zajęciach sportowych w
jakiejkolwiek formie jest jednym z ważniejszych celów gminy. Bardzo ważnym elementem w jego realizacji jest między innymi wyrównywanie
braków i zaniedbań powstałych już we wczesnym okresie życia, by jak najlepiej
przygotować dziecko do aktywnego uczestnictwa w „pełnowartościowym” życiu
społecznym. Czynny udział dzieci sprawnych w tym zadaniu jest szczególnie ważny
dla tych jednostek, które w domu rodzinnym, z różnych względów, nie mają
wystarczającej stymulacji rozwoju. W przypadku dzieci z rodzin dysfunkcyjnych
jest to szczególnie istotne, ponieważ w procesie tym będą nabywać umiejętności
społecznych, będą wypracowywały wzorce zachowań społecznie pożądanych. Zajęcia
te będą odwoływały się do strategii profilaktycznych (np. osobistych decyzji
abstynenckich, przekonań normatywnych – prawdziwy sportowiec nie pije, nie
pali, nie używa narkotyków sterydów, a także wzmacnianie czynników chroniących,
zwłaszcza poprzez ukazywanie autorytetów promujących wzorzec trzeźwości).
Niejednokrotnie zdarza się tak, iż dzieci i
młodzież z rodzin dysfunkcyjnych
„oderwane” są ze struktury społeczności lokalnej, ponieważ ogólny „stan”
socjalizacji pierwotnej nie pozwala im
samodzielnie zaspakajać różnych potrzeb, które dotyczą sfery rozwoju
społecznego między innymi również w zakresie kultury fizycznej. Sprzężenie korelacji systemu wsparcia lokalno
– społecznego /pomoc instytucjonalna, liderów lokalnych, organizacji/ to
podstawowe narzędzie pomocy odpowiadającej zasadzie subsydiarności, korygujące
między innymi zapóźnienia wynikające z zaniedbań sfery rozwoju osobowości
poprzez zainteresowania – tudzież sport. Takie rozwiązanie po części jest
pomocne przy budowaniu i zawiązaniu struktur lokalnych „samopomocowych ognisk,
pomostów życzliwości”, a dotyczy to zarówno osób, które będą pomagały i
odbiorców pomocy. Osoby pomagające czują się wówczas potrzebne, a i w pewien
sposób po części przestanie działać zjawisko ograniczenia i wyizolowania.
Rozwiązanie to stwarza również możliwości na zmianę wizerunku „gorszego” postrzegania
dzieci, które są zapóźnione społecznie. Możliwości jakie wynikają z
długofalowych działań zadaniowych dają ogromną szansę na zmianę postrzegania
siebie samego – co dla nas wydawałoby się mało dopingujące i nie mające
znaczenia – to dla tej grupy społecznej jest sensu stricte powrotem do wiary we
własne możliwości. To poprawa sfery psychospołecznej, to trening umiejętności
życiowych – często nienabytych w domach rodzinnych. Zajęcia te wzmocnią i
ukształtują te „małe osobowości”, pomogą wyuczyć, wpisać i stosować wydawałoby
się dla każdego prostych czynności życiowych tj. dbania o higienę osobistą,
radzenia sobie z emocjami, odpowiedniego żywienia, odpoczynku i relaksu,
niełamania zasad gry, konsekwencji decyzji zachowań oraz poszanowania
przeciwnika.
W ślad za misją w przedmiotowej
sprawie, pomieszczoną w gppirpaipn na 2008 rok zostały zainicjowane
pozalekcyjne zajęcia sportowe pn „nauka gry w tenisa”. Zajęcia odbywały się od
miesiąca czerwca 2008 r. do grudnia 2008 r. w sali gimnastycznej i na korcie
tenisowym przy Zepole Szkół w Męcince /4 razy w miesiącu po dwie godziny
tygodniowo/. Lekcje prowadził nauczyciel wychowania fizycznego o specjalności
trenerskiej.
Koszt realizacji zadania:
- wynagrodzenie osoby prowadzącej
zajęcia – 4 400,00 zł,
- zakup sprzętu sportowego /paletki,
piłki, siatka/- 662,32 zł.
W zajęciach uczestniczyli uczniowie
Szkoły Podstawowej w Piotrowicach i Zespołu Szkół w Męcince – średnio 16
dzieci.
2) W ramach tego zadania w miesiącu
wrześniu 2008 r zakupiono trzy stoły zewnętrzne do gry w tenisa stołowego,
które zostały zamontowane:
- na placu Zespołu Szkół w Męcince,
- przy Szkole Podstawowej w
Piotrowicach,
- przy świetlicy w Pomocnem.
Koszt realizacji zadania:
– 8975,94 zł /1 000,00 zł pochodziło z
darowizny KGHM Polska Miedź S. A./
Działania, które podejmowano w
ramach promowania zdrowego stylu życia, którego jednym z głównych narzędzi do
osiągnięcia pożądanego celu był sport w szerokim tego słowa znaczeniu
nakierowane są na dzieci i młodzież. Promowanie i kształtowanie od najmłodszych
lat prozdrowotnego stylu życia, daje pewien gwarant prawidłowego rozwoju i
poprawnej socjalizacji wtórnej tej grupy społecznej.
II. Pozalekcyjne zajęcia informatyczne.
W okresie ferii zimowych zostały zorganizowane
zajęcia informatyczne dla dzieci i młodzieży w pracowni komputerowej w budynku
po byłej szkole w Pomocnem w wymiarze 20 godzin. W zajęciach udział brało
średnio 20 dzieci.
Koszt
realizacji zadania:
- wynagrodzenie pedagoga – 600,00 zł.
III. Działalność profilaktyczna.
1) W miesiącu grudniu Zespół Szkół w
Męcince i Szkoła Podstawowa w Piotrowicach w ramach realizacji celów
dotyczących szerzenia profilaktyki uzależnień zorganizowały zajęcia dla dzieci
w przedziale wiekowym od 6 do 9 lat.
Udział w programie wzięło 205 dzieci z
terenu gminy Męcinka , które podczas
projektu zostały obdarowane przez Mikołaja prezentami /205 paczek ze
słodyczami/.
Koszt realizacji zadania:
- koszt paczek ze słodyczami –
5 345,56 zł.
2) W roku sprawozdawczym gmina Męcinka
przystąpiła do ogólnopolskiej kampanii „Zachowaj trzeźwy umysł”, adresowanej do
dzieci i młodzieży. W ramach współpracy
zakupiony pakiet edukacyjny został przekazany do Zespołu Szkół w Męcince w celu
realizacji przedsięwzięcia.
Koszt
realizacji zadania:
- zakup pakietu edukacyjnego – 450,00 zł.
3) Wszystkie działania profilaktyczne
miały na celu poprzez informacje zwrotną - przekazanie niezwykle cennych
informacji i „wkomponowanie” ich w miarę trwały sposób w świadomość uczniów
szkoły podstawowej i gimnazjalistów, którzy wchodzą w życie dorosłe. Spotkania
skierowane do tej akurat grupy są niezwykle ważne na tym etapie życia, która
niejednokrotnie bezkrytycznie dostosowuje się do różnego typu zachowań, również
tych społecznie nieakceptowanych. Młodzież styka się praktycznie na co dzień z
wieloma pokusami /narkotyki, alkohol/ z pozoru niewinnymi, a których
konsekwencje są tragiczne i rzutują na całe późniejsze życie. Eliminacja
poprzez profilaktykę zakłada twarde skutki tych przedsięwzięć, a mianowicie
uświadomienie im tragizmu skutków uzależnień.
Przedsięwzięcia pełniły nie tylko funkcję służebną wobec zagadnień
profilaktyki uzależnień, ale stały się wydarzeniem kulturalnym.
4.
Profilaktyka w trakcie akcji letniej.
Dotacja przeznaczona na realizację
profilaktyki w trakcie wakacji w formie dofinansowania /środki gppirpaipn/ wyniosła: 13 680,00 zł.
W 2007 roku organizatorem kolonii w
Rewalu (nad morzem) był Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Męcince – zadanie to
zostało zlecone PHU „Elzam” s. c. w Legnicy. Kolonia odbyła się w terminie od
31.07.2008 r. do 13.08.2008 r.
Uczestnikami byli uczniowie /19 dzieci/
funkcjonujący w rodzinach o niskich dochodach jak również z rodzin niepełnych,
patologicznych. Głównym kryterium doboru była dysfunkcyjność spowodowana
chorobą alkoholową.
Pełny
koszt kolonii w Rewalu wyniósł: 13 680,00 zł.
Podczas w/w wypoczynku realizowany był
program psychoterapeutyczny dotyczący profilaktyki uzależnień i promocji
zdrowia /zachowań prozdrowotnych/. Oznaczało to organizowanie takiego typu
działań prowadzących do empirii, które będą w stanie zaspokoić ważne potrzeby
emocjonalne dzieci, a także takich, które będą stanowiły zaprzeczenie ich
dotychczasowych urazowych przeżyć. Rolą profesjonalnej kadry, prowadzącej
zajęcia było wytworzenie atmosfery akceptacji, życzliwości i ciepła oraz
życzliwej konsekwencji i stanowczości, kiedy w grupie pojawią się zachowania
destrukcyjne, wykształcone i przyswojone w toku socjalizacji pierwotnej, w
przekonaniu, iż są społecznie pożądane. Głównym założeniem terapeuty było modelowanie
swoim zachowaniem, reakcji osób uczestniczących w taki sposób, aby nabywały w
toku zajęć elementy asymilacji kulturowej przynależnej normom wolnym od
zaburzeń.
Równocześnie realizowany był program
socjoterapeutyczny, której celem było kształtowanie pozytywnej samooceny
dzieci, zwiększenie ich poczucia własnej wartości, uczenia rozstrzygania
problemów i podejmowania samodzielnych decyzji oraz zrozumienia wartości
zdrowia i troszczenie się o nie.
5. Działalność
Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych.
Gminna komisja rozwiązywania problemów
alkoholowych odgrywa znaczącą rolę w realizacji programów, inicjuje zadania
związane z profilaktyką i rozwiązywaniem problemów alkoholowych oraz podejmuje
czynności zmierzające do orzeczenia o zastosowaniu wobec osoby uzależnionej
obowiązku poddania się leczeniu w zakładzie lecznictwa odwykowego.
Zarządzeniem z dnia 7 marca 2007r. Wójt Gminy Męcinka
powołał Gminną Komisję Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w składzie:
1. Iwona Pawelec - Przewodnicząca
2. Irena Łyszczyk
- Zastępca Przewodniczącej1)
3. Janina Fornalska
- Członek
4. Maria Śliwa -
Członek
5. Ryszard Marciniak - Członek 1)
1) W maju 2008 r. wójt
gminy odwołał z funkcji z-cy przewodniczącej komisji Irenę Łyszczyk i powołał w
jej miejsce Dorotę Prus oraz odwołał ze składu komisji Ryszarda Marciniaka a
dniu 01 lipca 2008 r. dokooptował do składu komisji Jarosława Plewińskiego
Komisja opiniuje wnioski o wydanie
zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych pod względem zgodności lokalizacji
punktów sprzedaży z uchwałami: Nr XXLII/250/2001 Rady Gminy Męcinka dnia 27
września 2001 r. w sprawie ustalenia liczby punktów sprzedaży napojów
alkoholowych zawierających powyżej 4,5 procent alkoholu /z wyjątkiem piwa/ do
spożycia poza miejscem sprzedaży jak i w miejscu sprzedaży, Nr XLII/251/2001
Rady Gminy Męcinka z dnia 27 września 2001 r. w sprawie usytuowania na terenie
Gminy Męcinka miejsc sprzedaży napojów alkoholowych i warunków sprzedaży tych
napojów, a następnie wójt wydaje zezwolenie.
Wyk. Nr 3. Ilość posiedzeń GKRPA w 2008 r.
Wyk. Nr 4. Koszt wynagrodzeń GKRPA w 2008 r.
Wydatkowana kwota za udział w posiedzeniach wyniosła 5945,28 zł.
Komisja współuczestniczyła
w przygotowaniu projektu preliminarza wydatków na 2008 r., a także wykonywała
poprzez swoich członków funkcje kontrolne programu.
Gminna
Komisja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych odbyła 16 posiedzeń. Za udział w
posiedzeniach, członkom wypłacono wynagrodzenie w wysokości 8% minimalnego
wynagrodzenia za pracę, o którym mowa w rozporządzeniu Rady Ministrów z 11
września 2007 r. w sprawie minimalnego wynagrodzenia za pracę w 2008 r . /Dz.
U. Nr 171, poz. 1209/. Wynagrodzenia wypłacane są w kasie ośrodka na podstawie
listy obecności.
Ogółem w 2008 r. zaopiniowano pozytywnie 50 wniosków na sprzedaż napojów alkoholowych,
w tym:
- 14 wniosków
na sprzedaż napojów alkoholowych do 4,5 % zawartości alkoholu oraz piwa,
- 13
wniosków na sprzedaż napojów alkoholowych zawierających od 4,5 % do 18% z wyjątkiem piwa,
- 7
wniosków na sprzedaż napojów alkoholowych zawierających powyżej 18
% alkoholu.
Ponadto, zaopiniowano
16 wniosków na jednorazową sprzedaż
napojów alkoholowych
zawierających do 4,5 % zawartości alkoholu
oraz piwa.
Wyk. Nr 5.
Ilość zaopiniowanych wniosków przez GKRPA w 2008 r. na sprzedaż napojów
alkoholowych.
-
środa, 03, grudzień 2008 09:48
-
Sprawozdanie
z działalności Gminnego Ośrodka Pomocy
Społecznej
w Męcince za rok 2007.
Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w
Męcince jest realizatorem zadań wynikających z ośmiu podstawowych ustaw oraz
przepisów wykonawczych tj.:
I.
ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej /Dz. U.
Nr 64, poz. 593, Nr 99, poz. 1001, Nr 273, poz. 2703, z 2005 r. Nr 64, poz.
565, Nr. 94, poz. 788, Nr 164, poz. 1366, Nr 175, poz. 1462, Nr 179, poz. 1487,
Nr 180, poz. 1493, z 2006 r. Nr 144, poz. 1043, Nr 186, poz. 1380, Nr 249, poz.
1831, Nr 251, poz. 1844, z 2007 r. Nr 35, poz. 219, Nr 36, poz. 226, Nr 48,
poz. 320, Nr 120, poz. 818, Nr 209, poz. 1519 z 2008 r. Nr 70, poz. 416/,
II.
ustawy z dnia 29 grudnia 2005 r. o ustanowieniu programu
wieloletniego „Pomoc państwa w zakresie dożywiania" /Dz. U. Nr 267, poz. 2259 z
późn. zm./,
III.
ustawy z dnia 28 listopada 2003 r. o świadczeniach
rodzinnych /tj. Dz. U. z 2006 r. Nr 139, poz. 992, Nr 222, poz. 1630, z 2007 r.
Nr 64, poz. 427, Nr 105, poz. 720, Nr 109, poz. 747, Nr 200, poz. 1446 z 2008
r. Nr 70, poz. 416/,
IV.
ustawy z dnia 22 kwietnia 2005 r. o postępowaniu wobec
dłużników alimentacyjnych oraz zaliczce alimentacyjnej /Dz. U. Nr 86, poz. 732,
Nr 164, poz. 1366/,
V.
ustawy z dnia 21 czerwca 2001 r. o dodatkach mieszkaniowych
/Dz. U. Nr 71, poz. 734, z 2002 r. Nr 216, poz. 1826, z 2003 r. Nr 203, poz.
1966, z 2004 r. Nr 240, poz. 2406, z 2006 r. Nr 64, poz. 447, Nr 84, poz. 587,
Nr 208, poz. 1535, z 2007 r. Nr 35, poz. 219/,
VI.
ustawy z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w
trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi /tj. Dz. U. z 2007 r. Nr 70, poz.
473, Nr 115, poz. 793 Nr 176, poz. 1238/,
VII.
ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu narkomanii
/Dz. U. Nr 179, poz. 1485, z 2006 r. Nr 66, poz. 469, z 2006 r. Nr 120, poz.
826, z 2007 r. Nr 7, poz. 47 Nr 82, poz. 558/,
VIII.
Ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki
zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych /Dz. U. Nr 210, poz. 2135, z
2005 r. Nr 94, poz. 788, Nr 132, poz. 1110, Nr 138, poz. 1154, Nr 157, poz.
1314, Nr 164, poz. 1366, Nr 164, poz. 1411, Nr 179, poz. 1485, z 2006 r. Nr 75,
poz. 708 i 711, Nr 143, poz. 1030, Nr 170, poz. 1217, Nr 191, poz. 1410, Nr
227, poz. 1658, Nr 249, poz.1824 z 2008 r. Nr 52, poz. 305, Nr 70, poz. 416/.
Ad. I. Obowiązek zapewnienia realizacji zadań wynikających z
ustawy o pomocy społecznej spoczywa na jednostkach samorządu terytorialnego
oraz na organach administracji rządowej w zakresie ustalonym w/w akcie
normatywnym. Zadania te ustawodawca podzielił na: a) zadania własne gminy o charakterze obowiązkowym, zadania własne
o charakterze fakultatywnym, b)
zadania zlecone z zakresu administracji rządowej.
a). ZADANIA WŁASNE NA ŚWIADCZENIA
WYNIKAJĄCE Z ZADAŃ WŁASNYCH NA 2007 r. - /w okresie I-XII 2007 r. wydatkowano -
115 791,90 zł/.
środki te były przeznaczone na:
- zasiłki celowe i w
naturze /zakup lekarstw, żywności opału na okres grzewczy, odzieży, sprawienie
pogrzebu/- I - XII 2007 r. - 91 291,39 zł. W ramach w/w środków
finansowych zostało przyznanych decyzją 189 świadczeń, 185 rodzinom.
- odpłatność za pobyt
w DPS I - XII 2007 r. - 72 363,17 zł. W ramach w/w środków
finansowych zostało przyznanych decyzją 72 świadczenia, 7 rodzinom.
Wyk. Nr 1. Udzielone świadczenia zadania własne gminy za 2007 rok.
Tab. Nr 1. Wydatki rzeczowe
L.p.
|
Rodzaj wydatku
|
Kwota w zł
|
1. |
Ekwiwalent za odzież
|
3 600,31 |
2. |
Umowa -zlecenie /informatyk, opiekunka/ |
8400 |
3. |
Paliwo |
333 |
4. |
Zakup artykułów biurowych |
1 291,25 |
5. |
Zakup wyposażenia
|
3 806,59 |
6. |
Usługi telefoniczne
|
3 798,31 |
7. |
Prowizje bankowe, usługi
|
13 010,33 |
8. |
Badania profilaktyczne
|
350 |
9. |
Ubezpieczenie samochodu, sprzętu
|
618 |
10. |
Podróże służbowe, krajowe |
108,50 |
11. |
Wynagrodzenie osobowe pracowników |
104 996,75 |
12. |
Dodatkowe wynagrodzenie roczne
|
8 354,30 |
13. |
Składki na ZUS 18%, 19%, Fundusz Pracy 2,45%
|
2 1154 |
14. |
Odpis na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych
|
4 447 |
15. |
Zakup materiałów drukarskich
|
988 |
Dotacja celowa z
Dolnośląskiego Urzędu Wojewódzkiego na realizację własnych zadań bieżących
gmin:
Dotacja celowa na dofinansowanie do zadań własnych w 2007 r.
wynosiła - 254 228,07 zł,
- za okres od I-XII 2007
r. wykorzystano - 254 228,07 zł
Środki te
przeznaczone były na:
Tab. Nr 2. Dotacja celowa na dofinansowanie do zadań własnych
L.p.
|
Rodzaj wydatku |
kwota w zł
|
1. |
Wynagrodzenie osobowe pracowników
|
79 790 |
2. |
Dodatkowe wynagrodzenie roczne
|
5 400
|
3. |
Pochodne od wynagrodzeń /ZUS - 18%, 19%, Fundusz Pracy - 2,45%/
|
12 559
|
4. |
Odpis na zakładowy fundusz pracy
|
1 345
|
Dotacja celowa z budżetu wojewody na dofinansowanie do
zasiłków okresowych w 2007 roku wynosiła - 130 000,00 zł
- za okres od I -XII 2007 r.
wykorzystano - 129 980,07 zł
Z zasiłków okresowych
skorzystało 143 osób, którym decyzją przyznano świadczenie.
Wyk. Nr 2. Powody ze względu, na które zostały przyznany decyzją zasiłek okresowy
Dotacja celowa z budżetu wojewody na dofinansowanie do
zasiłków celowych na pokrycie wydatków związanych z klęską żywiołową lub
ekologiczną w 2007 roku wynosiła - 25 145,00 zł
- za okres od I -XII 2007 r. wykorzystano
- 25 145,00 zł
Z zasiłków celowych
na pokrycie wydatków związanych z klęską żywiołową skorzystały 33 rodziny,
którym decyzją przyznano świadczenie.
b). ZADANIA ZLECONE NA ŚWIADCZENIA WYNIKAJĄCE Z
ZADAŃ ZLECONYCH NA 2007 r. - /w okresie
I-XII 2007 r. wykorzystano - 94 946,79 zł/.
- dotacja na zasiłki
stałe wynosiła - 88 872,00 zł /za
okres od I-XII 2007 r. wykorzystano 88
772,00 zł/:
środki te przeznaczone były na:
-
zasiłki stałe mieszkańców gminy Męcinka - 88 772,00 zł. W 2007 r. zasiłków
stałych przyznanych decyzją miało 30 osób.
Dotacja na opłacenie składek
ubezpieczenia zdrowotnego od zasiłków stałych w 2007 roku wynosiła - 6 174,00
zł
-
za okres od I-XII 2007 r. wykorzystano kwotę - 6174,00 zł. Ubezpieczeniem
zdrowotnym w związku z pobieraniem zasiłków stałych objętych było 14 osób.
Tab. Nr 3. Powody przyznania pomocy wynikającej z ustawy o pomocy społecznej.
L.p. |
Powód trudnej sytuacji materialnej
|
Liczba rodzin
|
Liczba osób
w rodzinach
|
Ogółem |
W tym na wsi
|
1. |
Ubóstwo |
194
|
194
|
477
|
2. |
Sieroctwo |
0 |
0 |
0 |
3. |
Bezdomność |
2 |
2 |
2 |
4. |
Potrzeba ochrony macierzyństwa
|
2 |
2 |
6 |
5. |
w tym: wielodzietność |
0 |
0 |
0 |
6. |
Bezrobocie |
129 |
129 |
399 |
7. |
Niepełnosprawność |
71 |
71 |
194 |
8. |
Długotrwała lub ciężka choroba
|
24 |
24 |
62 |
9. |
Bezradność w sprawach opiek-wych. i prowadzenia
gospodarstwa domowego - ogółem
|
62 |
62 |
276 |
10. |
w tym: rodziny niepełne
wielodzietne |
28 |
28 |
85 |
11. |
34 |
34 |
191 |
12. |
Przemoc w rodzinie
|
8 |
8 |
28 |
13. |
Alkoholizm |
22 |
22 |
50 |
14. |
Narkomania |
0 |
0 |
0 |
15. |
Trudności w przystosowaniu do życia
po opuszczeniu zakładu karnego
|
3 |
3 |
3 |
16. |
Brak umiejętności w przystosowaniu do życia młodzieży
opuszczającej placówki opiekuńczo - wychowawcze
|
0 |
0 |
0 |
17. |
Trudności w integracji osób,
które otrzymały status uchodźcy |
0 |
0 |
0 |
18. |
Zdarzenia losowe |
0 |
0 |
0 |
19. |
Sytuacja kryzysowa
|
0 |
0 |
0 |
20 |
Klęska żywiołowa lub ekologiczna
|
33 |
33 |
67 |
Ad. II. Program jest programem wieloletnim jest realizowany w
latach 2006-2009, a jego celem jest
wsparcie gmin w wypełnianiu zadań własnych o charakterze obowiązkowym w
zakresie dożywiania dzieci oraz zapewnienia posiłku osobom tego pozbawionym,
długofalowe działanie w zakresie poprawy stanu zdrowia dzieci i młodzieży
poprzez ograniczanie zjawiska niedożywienia, upowszechnianie zdrowego stylu
żywienia, poprawa poziomu życia osób i rodzin o niskich dochodach, rozwój w
gminach bazy żywieniowej, ze szczególnym uwzględnieniem potrzeb dzieci i
młodzieży. W ramach programu są realizowane działania dotyczące w
szczególności: zapewnienia pomocy w zakresie dożywiania - dzieciom do 7 roku
życia, uczniom do czasu ukończenia szkoły ponadgimnazjalnej, osobom i rodzinom
znajdującym się w sytuacjach wymienionych w art. 7 ustawy o pomocy społecznej -
w formie posiłku w , świadczenia pieniężnego na zakup posiłku lub żywności albo
świadczenia rzeczowego w postaci produktów żywnościowych.
Plan dotacji na dożywianie w 2007
roku /środki własne gminy/ wynosił - 46 900,00 zł,
-
za okres od I-XII 2007 r. wykorzystano - 46 706,19
zł.
Plan dotacji na dożywianie w 2007
roku /dotacja celowa z budżetu wojewody/ wynosił - 52 700,00 zł,
-
za okres od I-XII 2007 r. wykorzystano - 52 700,00
zł.
Wyk. Nr . Rzeczywista liczba osób objętych programem w 2007 roku - zmienna forma świadczenia
Z
pomocy w ramach programu, o którym mowa wyżej skorzystało 414 osób /posiłki w
szkole/ oraz /zasiłki celowe na zakup żywności/.
Ad. III. Od 01 maja 2004 roku funkcjonuje w
Polsce jednolity system świadczeń rodzinnych wprowadzony ustawą o świadczeniach
rodzinnych. Świadczenia rodzinne mają charakter obligatoryjny, udzielane są na
roczne okresy zasiłkowe na podstawie wniosku osoby zainteresowanej. Okres
zasiłkowy trwa od 01 września do 31 sierpnia następnego roku kalendarzowego.
Katalog świadczeń rodzinnych jest szeroki, a prawo do poszczególnych świadczeń
uzależnione jest od spełnienia przez osobę ubiegającą się i jej rodzinę
określonych w ustawie warunków. Jest to system bezzwrotnych świadczeń
pieniężnych finansowanych ze środków budżetu państwa, przeznaczonych dla rodzin
o niskich dochodach.
Ad. IV. Ustawa o postępowaniu wobec dłużników alimentacyjnych oraz
zaliczce alimentacyjnej reguluje zasady a) postępowania wobec osób
zobowiązanych do świadczenia alimentacyjnego na podstawie tytułu wykonawczego,
jeżeli egzekucja prowadzona przez komornika sądowego jest bezskuteczna, b)
przyznawania zaliczek alimentacyjnych dla osób samotnie wychowujących dzieci,
uprawnionych do świadczenia alimentacyjnego na podstawie tytułu wykonawczego,
którego egzekucja jest bezskuteczna.
Dotacja na świadczenia rodzinne,
zaliczkę alimentacyjną oraz składki na ubezpieczenie emerytalne i rentowe z ubezpieczenia społecznego wynosiła: 1 240 110,00 zł.
-
za okres od I - XII 2007 r. wykorzystano - 1 238
216,39 zł
Tab. Nr 4. Podział dotacji na świadczenia rodzinne, zaliczkę alimentacyjną oraz składki na ubezpieczenia emerytalne i rentowe z ubezpieczenia społecznego
Rodzaj świadczenia |
kwota
|
zasiłki rodzinne |
525 017
|
dod. z tyt. opieki nad dzieckiem w okresie korzystania urlopu wychowawczego |
38 052 |
dod. z tyt. samotnego wychowywania dziecka i utraty prawa dla prawa dla bezrobotnych
|
0 |
dod. z tyt. samotnego wychowywania dziecka
|
35 020 |
dod. z tyt. urodzenia dziecka
|
44 000
|
dod. z tyt. wychowywania dziecka w rodzinie wielodzietnej
|
104 000
|
dod. z tyt. kształcenie i rehabilitacji dziecka
|
30 640
|
dod. z tyt. rozpoczęcia roku szkolnego |
52 700
|
dod. z tyt. podjęcia przez dziecko nauki w szkole poza miejscem zamieszkania |
70 840
|
jednorazowa zapomoga z tyt. urodzenia dziecka |
57 000
|
zasiłki pielęgnacyjne |
143 973
|
świadczenia pielęgnacyjne |
37 800
|
składki na ubezpieczenia emerytalne i rentowe, zdrowotne |
10 820
|
zaliczka alimentacyjna
|
88 353
|
Tab. Nr 5. Wydatki w 2007 r. w ramach dotacji na świadczenia rodzinne.
L.p. |
Wydatki rzeczowe |
Kwota w zł
|
1. |
Wynagrodzenie osobowe |
20 500
|
2. |
Dodatkowe wynagrodzenie roczne |
1 600
|
3. |
Składki na ubezpieczenie społeczne, fundusz pracy
|
4 459
|
4. |
Odpis na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych |
778
|
5. |
Zakup materiałów
|
882,67 |
6. |
Zakup komputera
|
3 037,33
|
Tab. Nr 6. Informacje statystyczne - dot osób korzystających ze świadczeń rodzinnych.
L.p.
|
Wyszczególnienie
|
Liczba
|
1. |
Liczba rodzin pobierających świadczenia rodzinne,
w tym o dochodzie rodziny w przeliczeniu na osobę: |
402 |
1.1 |
Do 252 zł
|
223 |
1.2 |
Od 252,01 do 504 zł
|
174 |
1.3 |
Od 504,01 do 583 zł
|
5 |
1.4 |
Powyżej 583 zł
|
0 |
2. |
Liczba rodzin pobierających zasiłek rodzinny, w tym:
|
394 |
2.1 |
Na 1 dziecko
|
126 |
2.2 |
Na 2 dzieci
|
151 |
2.3 |
Na 3 dzieci
|
52 |
2.4 |
Na 4 i więcej dzieci
|
20 |
3. |
Liczba rodzin pobierających dodatek do zasiłku rodzinnego
z tytułu samotnego wychowywania dziecka |
11 |
4. |
Liczba dzieci, na które wypłacany jest zasiłek rodzinny,
w tym w wieku:
|
668 |
4.1 |
Do ukończenia 5 roku życia
|
166 |
4.2 |
Powyżej 5 roku życia, do ukończenia 18 roku życia |
459 |
4.3 |
Powyżej 18 roku życia, do ukończenia 24 roku życia |
43 |
Liczba świadczeń ma charakter dynamiczny i rośnie w szybkim tempie.
Ad. V. Dodatek mieszkaniowy jest formą pomocy dla osób, które nie
są w stanie pokryć kosztów związanych z utrzymaniem mieszkania. Świadczenie to
jest realizowane w ramach zadań własnych gminy. Do
otrzymania dodatku kwalifikują się osoby i rodziny o niskich dochodach
(podobnie jak w przypadku świadczeń z pomocy społecznej czy świadczeń
rodzinnych).
Dotacja na dodatki mieszkaniowe
na rok 2007 wynosiła - 18 663,00 zł,
-
za okres od I -XII 2007 r. wykorzystano - 18662,34
zł.
Wyk.
Nr 4. Liczba świadczeń w ramach przyznanych dodatków mieszkaniowych w 2007 roku
w rozbiciu na poszczególne miesiące.
Liczba
przyznanych dodatków na terenie gminy Męcinka raczej jest stabilna od wielu
lat, ulega nieznacznej, cyklicznej tendencji zwyżkowej - to stwierdzenie można
odnieść również do kwot wydatkowanych na to zadanie.
Wyk. Nr
5. Kwota świadczeń w ramach przyznanych
dodatków mieszkaniowych w 2007 roku w rozbiciu na poszczególne miesiące.
Ad. VI i VII.
Oprócz omówionych
już zadań, jednostka realizuje zadania
wynikające z gminnego programu
profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych i zwalczania narkomanii.
Program ten jest uchwalany rokrocznie przez radę gminy, obejmuje swoim zakresem
zadania wynikające z ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu
alkoholizmowi i ustawy o przeciwdziałaniu narkomanii.
ŚRODKI FINANSOWE NA REALIZACJĘ
GMINNEGO PROGRAMU ROZWIĄZYWANIA
PROBLEMÓW ALKOHOLOWYCH I PRZECIWDZIAŁANIU NARKOMANII.
Plan środków na 2007 rok wyniósł
- 68 000,00 zł.
-
środki finansowe otrzymane w 2007 r. wynosiły - 68 000 zł
-
za okres od I -XII 2007 r. wykorzystano - 67 835,10
zł
Środki te były przeznaczone na:
Tab. Nr 7. Wydatki
poniesione na realizację gminnego programu rozwiązywania problemów alkoholowych
i przeciwdziałaniu narkomanii.
Nazwa zadania
|
Plan w zł
|
Wykonanie w zł
|
1.Zwiększenie pomocy terapeutycznej i rehabilitacyjnej dla osób uzależnionych od alkoholu:
a) prowadzenie punktu konsultacyjnego,
b) sfinansowanie szkoleń dla osób pracujących w świetlicach środowiskowych, punkcie konsultacyjnym lub ośrodku pomocy społecznej,
c) wpieranie lokalowe podmiotów zajmujących się rozwiązywaniem problemów alkoholowych i przeciwdziałaniu narkomani.
|
14970
490
12 932
|
14 969,07
490
12 932
|
2.Udzielanie rodzinom, w których występują problemy alkoholowe, pomocy psychospołecznej i prawnej, a w szczególności ochrony przed przemocą w rodzinie:
a) opłaty sądowe za wniesione przez gkrpa wnioski dotyczące wdrażania procedury zobowiązania do orzeczenia o zastosowaniu wobec osób uzależnionych od alkoholu, bądź narkotyków obowiązku poddania się leczeniu w zakładzie lecznictwa odwykowego.
|
40
|
40
|
3. Prowadzenie profilaktycznej działalności informacyjnej i edukacyjnej w zakresie rozwiązywania problemów alkoholowych i przeciwdziałania narkomanii, w szczególności dla dzieci i młodzieży, w tym prowadzenie pozalekcyjnych zajęć sportowych, a także działań na rzecz dożywiania dzieci uczestniczących w pozalekcyjnych programach opiekuńczo – wychowawczych:
a) opłacenie kosztów prowadzenia zajęć z dziećmi w ramach działalności świetlic środowiskowych w Pomocnem i w Piotrowicach,
b) zakup materiałów edukacyjnych z zakresu uzależnień, przemocy, problemów szkolnych oraz materiałów biurowych,
c) sfinansowanie dożywiania dzieci – posiłki regeneracyjne,
d) podejmowanie działań edukacyjnych skierowanych do sprzedawców napojów alkoholowych,
e) programy profilaktyczne dla dzieci i młodzieży,
f) wspieranie i organizowanie masowych imprez kulturalnych obywających się bez udziału alkoholu i w sposób szczególny eksponujący ten fakt,
|
3 558
2 660
6 565
1 320
5 000
2 376
|
3 405,18
2 659,38
6 565
1 320
5 000
2 366
|
4. Wspomaganie działalności instytucji,
stowarzyszeń i osób fizycznych, służącej
rozwiązywaniu problemów alkoholowych.
a) dofinansowanie kolonii i obozów dla
dzieci i młodzieży z rodzin z problemem alkoholowym.
|
14 600
|
14 600
|
5. Działalność Gminnej Komisji
Rozwiązywania Problemów Alkoholowych:
a/posiedzenia
komisji,
b/kontrola placówek handlowych i
gastronomicznych - koszty delegacji
|
3445
44
|
3444,48
43,50
|
Razem
|
68000
|
67 835,10
|
Jak wynika z zestawienia realizacji
zadań wynikających z gminnego programu , które łącznie mają przełożenie na środki
finansowe wykorzystane na realizację i kontynuację celów prowadzących do
poprawy, profilaktyki i naprawy w miarę możliwości zagrożeń wynikających z
choroby alkoholowej, rokrocznie oscylują w tej samej wysokości. Przyczyną
takiego stanu rzeczy jest fakt stałych i nie mających tendencji wzrostowych
punktów sprzedaży napojów alkoholowych, które funkcjonują na terenie gminy
Męcinka i które płacą za zezwolenia.
Ad. VIII.
Dokumentem
potwierdzającym prawo do świadczeń opieki zdrowotnej świadczeniobiorcy, jest
decyzją wydana przez kierownika ośrodka pomocy społecznej gminy właściwej ze
względu na miejsce zamieszkania świadczeniobiorcy, potwierdzająca to prawo.
Decyzję wydaje się po przedłozeniu przez świadczeniobiorcę dokumentów
potwierdzających: posiadanie obywatelstwa polskiego, zamieszkiwanie na
terytorium Reczypospolitej Polskiej,
przeprowadzeniu rodzinnego wywiadu środowiskowego, stwierdzeniu spełnienia
kryterium dochodowego, o którym mowa w art. 8 ustawy o pomocy społecznej,
stwierdzaniu braku okoliczności, o których mowa w art. 12 ustawy o pomocy
społecznej. Prawo do świadczeń opieki zdrowotnej przysługuje przez okres 90 dni
od dnia złożenia wniosku. W przypadku udzielenia świadczeń w stanie nagłym -
dzień udzielenia świadczenia.
W roku 2007 Gminny Ośrodek Pomocy
Społecznej wydał 1 decyzję w przedmiotowej sprawie.
Męcinka, 23 maja 2008 r.