poniedziałek, 01 lipiec 2024 YouTUBE Gmina Męcinka Facebook Gmina Męcinka Fundusze Europejskie Wymiana pieców w Gminie Męcinka

KAPITAL_LUDZKI UE+EFS_L-kolor

Jeśli jest już piątek... to już jutro wyruszamy na cudowną wycieczkę!!!!!!!!! Sobota rano, zbiórka, autobus, plecak, dobry humor w plecaku i w drogę... Szkoła Podstawowa w Piotrowicach realizuje projekt "Zróbmy to razem", w ramach którego organizuje  wycieczki krajoznawczo - edukacyjne.

Cieszymy się z tego bardzo, ponieważ na łonie przyrody szybciej pochłania się wiedzę, łatwiej kojarzy, uczy przyjaźni, a i uczestnicy jacyś inni niż na co dzień.

Naszą trasę rozpoczynamy z Janowic Wielkich, które znajdują się na północnym krańcu Rudawskiego Parku Krajobrazowego  i wyruszamy na podbój Zamku  Bolczów.

Do okazałych ruin doprowadził nas zielony szlak.  Na trasie uczyliśmy się  przyrody bawiąc i integrując. Droga biegła  wybrukowaną ulicą, potem przez osiedle domków jednorodzinnych do granicy lasu. Prawdziwa wędrówka zaczęła się dopiero od tego miejsca. Pokonaliśmy górski strumień,  przewrócone niedawno drzewo, ciągle w górę i w górę jakby dolin nie było! W lesie zrobiliśmy obrazy naturą pisane: powstały średniowieczne zamki i duch Rudaw. Tuż przed szczytem zobaczyliśmy duże formacje skalne. W oddali widać było zarys zamkowych ruin. Zamek Bolczów, usytuowany na skalnym szczycie czasy swojej świetności ma już za sobą. Dzisiaj możemy zwiedzać jedynie ruiny, które na szczęście są jeszcze w całkiem dobrym stanie. Podobały nam się! Następnym razem zrobimy tu ognisko!

Ciekawy labirynt pośród skał i murów posłużył nam jako plener malarski.  Mogliśmy sie wykazać spostrzegawczością i umiejętnościami plastycznymi!

Interesującą legendę o powstaniu zamku opowiedział nam pan Lesław Macała. Będziemy ją opowiadać przyszłym pokoleniom! A  później pojechaliśmy na kolorowe jeziorka.... Byliśmy już trochę zmęczeni ale dzielnie doszliśmy - zielonym szlakiem z Wieściszowic! Bajecznie  i kolorowo!

Czy wiecie, że:

Kolorowe jeziorka to trzy małe stawy znajdujące się w Rudawach Janowickich, na północnym stoku Wielkiej Kopy. Położone są na wysokości od 560 do 640 m n.p.m. Są to zalane wyrobiska pokopalniane. W wyrobiskach tych ze względu na skład chemiczny dna, zebrana woda przybrała kolory purpury, błękitu oraz zieleni. Jeziorka te noszą nazwy - Purpurowego Jeziorka, Błękitnego Jeziorka oraz Zielonego Stawu.  Na przełomie XVIII - XX wieku wydobywano tu piryt, krystaliczny siarczek żelaza, nazywanych inaczej złotem głupców, z którego produkowany był kwas siarkowy. Kolor wody był urzekający! Na zakończenie urządziliśmy ognisko połączone z pieczeniem kiełbasek. Ale były miamuśne!

Zrelaksowani ,  w dobrych humorach ,  z wiedzą w plecaku wróciliśmy do domu! Ale czegoś nam już brakuje ..... chcemy znowu jechać,  gdzieś przed siebie ... na podbój nowych szlaków, w poszukiwaniu nowych przygód, na spotkanie nowych ludzi... Wiemy, że tak będzie... gdyż w ramach Projektu „Zróbmy to razem" przewidziana jest jeszcze jedna wycieczka!!! ... a więc do zobaczenia!!!

PROJEKT WSPÓŁFINANSOWANY ZE ŚRODÓW UNII EUROPEJSKIEJ W RAMACH  EUROPEJSKIEGO FUNDUSZU SPOŁECZNEGO