-
piątek, 06, maj 2016 13:57
Wiek przedszkolny jest okresem największego rozwoju mowy dziecka – jest to czas, w którym najlepiej rozwijać mowę dziecka jaki i usuwać wszelkie nieprawidłowości. Dlatego dbając o prawidłowy rozwój mowy dzieci w przedszkolu, prowadzone są raz w tygodniu półgodzinne zajęcia logopedyczne.
Mają one charakter profilaktyki logopedycznej oraz grupową terapię zaburzeń wymowy. Grupowa forma zajęć z profilaktyki logopedycznej jest dla dzieci swobodną i bezstresową formą zabawy - pracy. Dodatkowo stanowi ona bardzo ważny wstęp do ewentualnej pracy indywidualnej.
Zajęcia to gry i zabawy logopedyczne i logorytmiczne dostosowane do potrzeb i możliwości dzieci, aktywizujące procesy mowy, przyczyniające się do rozwoju społecznego dzieci biorących w nich udział.
Celem zajęć jest wspomaganie prawidłowego rozwoju mowy u dzieci, rozbudzenie ciekawości aktywnością słowną oraz zwiększenie możliwości poprawnego opanowania języka przez dzieci.
W ramach zajęć logopedycznych dzieci:
- ćwiczą swój aparat artykulacyjny, czyli język, wargi, żuchwę, podniebienie miękkie, poprawiając ich sprawność i precyzję ruchów tak istotną podczas mówienia;
- biorą udział w zabawach dźwiękonaśladowczych, czyli onomatopejach;
- rozwijają słuch (ćwiczenia wrażliwości słuchowej, ćwiczenia rytmizujące, ćwiczenia słuchu fonemowego – precyzyjnego różnicowania dźwięków mowy );
- wykonują ćwiczenia oddechowe - mające na celu naukę prawidłowego oddychania przez nos, wydłużania fazy wydechu ;
- rozwijają swoje kompetencje językowe i komunikacyjne;
- wzbogacają swój słownik zarówno bierny jak i czynny;
- kształtują umiejętność myślenia przyczynowo-skutkowego (np. rozmawiając na temat ilustracji czy układając historyjki obrazkowe);
- rozwijają umiejętności rozumienia wypowiedzi słownych.