-
piątek, 27, marzec 2009 12:18
-
Sprawozdanie
z realizacji Gminnego Programu
Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych i Przeciwdziałaniu
Narkomani za 2008 r.
Uwagi ogólne.
Profilaktyka i rozwiązywanie problemów
alkoholowych i przeciwdziałanie narkomani jest zadaniem własnym gminy.
Realizacja następuje poprzez odpowiednie kształtowanie lokalnej polityki
społecznej za pomocą zadań pomieszczonych w dwóch odrębnych aktach prawnych tj.
tj.art. 41 ustawy z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w
trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi /tj. z 2007 r. Nr 70, poz. 473 z
późn. zm./ oraz art. 10 ust. 1 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o
przeciwdziałaniu narkomanii /Dz. U. Nr
179, poz. 1485 z późn. zm.). Narzędziem do finalizacji zadań, o których mowa
wyżej jest gminny program profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych -
i aby stał się on aktem wykonawczym i
miał moc sprawczą rada gminy musi podjąć decyzję o jego uchwaleniu, a obowiązek
ten wynika odpowiednio z art. 41 ust. 2 oraz art. 10 ust. 3 w/w ustaw.
Gminny Program Profilaktyki i
Rozwiązywania Problemów Alkoholowych i Przeciwdziałania Narkomanii w gminie na
rok 2008 został przyjęty w dniu 20 grudnia 2007 r. uchwałą Nr XIV/92/07 w sprawie uchwalenia
gminnego programu profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych i
przeciwdziałaniu narkomanii na rok 2008.
Ustawodawca wskazuje pośrednio jak i
również bezpośrednio realizatora programu tj. ośrodek pomocy społecznej, o
którym mowa w ustawie z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej /Dz. U. Nr 64,
poz. 593 z późn. zm./.
W przypadku gminy Męcinka gppirpain
realizuje ośrodek pomocy społecznej.
Podstawowym celem programu było
zapobieganie powstawaniu nowych problemów alkoholowych, zmianę wzorów
spożywania alkoholu, zmniejszenie rozmiarów aktualnie występujących problemów
alkoholowych.
W ślad za celem głównym, w którym
„rozpisane" są cele szczegółowe rok 2008 był kontynuacją podejmowanych działań
w latach ubiegłych, a zmierzających w kierunku szeroko rozumianej edukacji.
Wszystkie zadania oparte były na funkcji edukacyjnej, której celem było
pobudzenie działań grupy do łączenia i umiejętnego oraz efektywnego
wykorzystania informacji pochodzących z różnych źródeł, przekazywanych za
pomocą różnych kanałów i kontekstów komunikacji zwrotnej. Priorytetem było
objęcie tymi działaniami głównie dzieci i młodzieży. Podejmowane działania
miały charakter modelowy i innowacyjny.
Drugim zbiorem beneficjentów, na który
nakierowane były inicjowane i realizowane zadania wynikające z programu, to
osoby uzależnione od alkoholu członkowie rodzin tkwiący bezpośrednio w sytuacji
kryzysowej.
Wszystkie zamierzone działania miały na
celu uchwycenie sterów nad podziałami społecznymi poprzez kreację struktur
podsystemów /normatywnego, wartości, priorytetów, prozdrowotnego stylu życia
wolnego od uzależnień/. Sterując podziałami społecznymi można sprawić - takie
było zamierzenie pierwotne -, że dominującą funkcję czy rolę w strukturze
segmentacyjnej będzie pełniła społecznie pożądana z efektem „przebicia
strukturalnego".
Środki
finansowe na gppirpaipn pochodzą z opłat za korzystanie z zezwoleń na sprzedaż
napojów alkoholowych wnoszonych corocznie, w trzech ratach (do 31 stycznia, 31
maja i 30 września) przez wszystkich przedsiębiorców prowadzących sprzedaż
napojów alkoholowych na terenie gminy.
Za wydatkowanie środków na realizację
gminnego programu odpowiada kierownik ośrodka pomocy społecznej.
Preliminarz budżetowy na rok 2008
64 000 zł.
Po stronie
dochodów zebrano kwotę w wysokości 64 000 zł., którą wydatkowano.
Procentowy
wskaźnik kwoty wydanej na realizację zadań do planowanej wynosi 100%.
1.
Punkt Konsultacyjny.
Koszt realizacji zadania:
- koszt prowadzenia Punktu Konsultacyjnego
(wynagrodzenie terapeuty) - 14 400
zł,
- zakup usług telefonii stacjonarnej
/dotyczy telefonu w Punkcie konsultacyjnym - 842,00 zł,
- koszt zakupu oleju opałowego -
2 093,59 zł.
W okresie sprawozdawczym Punkt
Konsultacyjny był czynny 1 raz w tygodniu /każdy roboczy wtorek w godz. 1600
do 1800/.
Zakres
działalności punktu:
-
przyjmowanie osób uzależnionych, współuzależnionych oraz ofiar przemocy w
rodzinie,
-
poradnictwo prawne w zakresie osób uzależnionych,
-
pomoc psychologiczna i terapeutyczna,
-
wizyty w mieszkaniach osób cierpiących z powodu uzależnienia lub przemocy,
-
przeprowadzanie badania psychologicznego z osobami uzależnionymi od alkoholu w
celu sporządzenia opinii niezbędnej do kompletowania dokumentów do sądu
rodzinnego w celu orzekania o zastosowaniu obowiązku poddania się leczeniu w
zakładzie lecznictwa odwykowego.
W roku 2008 zostało udzielonych 181
konsultacji.
Łącznie do punktu zgłosiło się 61 osób
w tym:
● uzależnionych 38,
● 23 współuzależnionych,
● 24 wyjazdów do osób, które nie
zgłosiły się na wezwania
Wyk. Nr 1. Osoby uzależnione, które w 2008 r. zgłosiły się do Punktu
Konsultacyjnego - zmienna - płeć.
Wyk. Nr 2. Osoby współuzależnione, które w 2008 r.
zgłosiły się do Punktu Konsultacyjnego.
Wszystkie osoby zostały poinformowane o
przebiegu choroby alkoholowej i sposobach leczenia. Z osobami zainteresowanymi
podjęciem leczenia odwykowego uzgodniono termin przyjęcia do placówek
odwykowych.
Praca w Punkcie polegała na postawieniu
diagnozy dotyczącej uzależnień. Kolejnym etapem było odpowiednie „zaprogramowanie”
i prowadzenie rozmowy, tak aby sytuacje, które są niepożądanym wytworem życia
codziennego, a skutkiem uzależnienia, były uświadamiane, a następnie
eliminowane przez funkcje korygującą. Rozmowa socjoterapeutyczna, w której
zawarty został arbitralny cel – psychoedukacja - polegała na aktywnym
uczestniczeniu i wspomaganiu w procesie
nabywania wiedzy o sobie samym w sytuacji eliminacji niewłaściwych postaw i
zachowań w stanie uzależnienia poprzez zachęcanie do podjęcia dobrowolnego
leczenia odwykowego, oferowanie pomocy w uzyskaniu miejsca w placówkach
odwykowych, udzielanie wsparcia i pomocy osobom podejmującym próby utrzymywania
abstynencji oraz udzielanie informacji rodzinom osób uzależnionych o sposobach
radzenia sobie z osobą uzależnioną.
W oparciu o punkt konsultacyjny od
trzech lat działa grupa AA (anonimowych alkoholików) z mityngami w każdy wtorek
od godziny 1700.
Głównym
założeniem utworzenia grupy i prowadzenia mityngów AA było i jest dzielenie się
nawzajem swoim doświadczeniem, siłą i nadzieją, aby rozwiązać swój problem i
pomagać innym w wyzdrowieniu z alkoholizmu. Mityngi miały charakter zamkniętych
spotkań /trzy każde pierwsze wtorki poszczególnych miesięcy/ - tylko dla członków AA lub dla
tych, którzy mają problem z alkoholem i mają "wolę zaprzestania
picia" oraz otwartych /każdy ostatni wtorek miesięca/- były dostępne dla
każdego zainteresowanego programem zdrowienia z alkoholizmu.
Samopomocowa
grupa wsparcia działała na bazie dwunastu kroków, które opierają się na
założeniu , że ludziom ze zdefiniowanymi problemami najlepiej pomagają w
zdrowieniu, spotkania z osobami o podobnych skłonnościach.
W ramach
wsparcia przedsięwzięć mających na celu reintegrację społeczną osób
uzależnionych od alkoholu i ich rodzin, w miesiącu sierpniu grupa AA otrzymała
wsparcie finansowe w wysokości: - 300,75 zł.
Została ona wykorzystana jako cząstkowy
wklad w uczestnictwo grupy AA z Męcinki w I Jaworskim Zlocie Trzeźwościowym
Grup i Stowarzyszeń Abstyneckich.
2.
Udzielanie rodzinom, w których występują problemy alkoholowe, pomocy
psychospołecznej i prawnej, a w
szczególności ochrony przed przemocą w rodzinie.
W 2008 r. zgodnie z art. 26 ust. 3
ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi, wysłano 13
wniosków do Sadu Rejonowego – III Wydziału Rodzinnego i Nieletnich w Jaworze o
zobowiązanie do poddania się leczeniu w stacjonarnym lub niestacjonarnym
zakładzie lecznictwa odwykowego w tym:
-
z inicjatywy policji – 6
- z inicjatywy czlonków rodziny - 7.
Koszt realizacji zadania:
- badania biegłych psychiatry i
psychologa, opłaty sądowe – 3 008,00 zł.
Przed wydaniem orzeczenia przez Sąd osoby, które w
związku z nadużywaniem alkoholu powodują rozkład życia rodzinnego,
demoralizację małoletnich, uchylają się od pracy albo systematycznie zakłócają
spokój lub porządek publiczny, kieruje się na badanie przez biegłego w celu
wydania opinii w przedmiocie uzależnienia od alkoholu i wskazania rodzaju
zakładu leczniczego.
3.
Prowadzenie profilaktycznej działalności informacyjnej i edukacyjnej w zakresie
rozwiązywania problemów alkoholowych i
przeciwdziałania narkomanii, w szczególności dla dzieci i młodzieży, w tym
prowadzenie pozalekcyjnych zajęć sportowych, a także działań na rzecz
dożywiania dzieci uczestniczących w pozalekcyjnych programach opiekuńczo – wychowawczych.
I. Pozalekcyjne zajęcia sportowe.
1) Często zdarza się tak, iż pomimo obecnej
sytuacji „niby” równości dzieci i
młodzieży w Polsce te zamieszkałe na wsi mają dużo więcej buforów
ograniczających ich „normalne” uczestniczenie w kulturze i sporcie, niż te
zamieszkałe w miastach. Aktywne uczestnictwo dzieci w zajęciach sportowych w
jakiejkolwiek formie jest jednym z ważniejszych celów gminy. Bardzo ważnym elementem w jego realizacji jest między innymi wyrównywanie
braków i zaniedbań powstałych już we wczesnym okresie życia, by jak najlepiej
przygotować dziecko do aktywnego uczestnictwa w „pełnowartościowym” życiu
społecznym. Czynny udział dzieci sprawnych w tym zadaniu jest szczególnie ważny
dla tych jednostek, które w domu rodzinnym, z różnych względów, nie mają
wystarczającej stymulacji rozwoju. W przypadku dzieci z rodzin dysfunkcyjnych
jest to szczególnie istotne, ponieważ w procesie tym będą nabywać umiejętności
społecznych, będą wypracowywały wzorce zachowań społecznie pożądanych. Zajęcia
te będą odwoływały się do strategii profilaktycznych (np. osobistych decyzji
abstynenckich, przekonań normatywnych – prawdziwy sportowiec nie pije, nie
pali, nie używa narkotyków sterydów, a także wzmacnianie czynników chroniących,
zwłaszcza poprzez ukazywanie autorytetów promujących wzorzec trzeźwości).
Niejednokrotnie zdarza się tak, iż dzieci i
młodzież z rodzin dysfunkcyjnych
„oderwane” są ze struktury społeczności lokalnej, ponieważ ogólny „stan”
socjalizacji pierwotnej nie pozwala im
samodzielnie zaspakajać różnych potrzeb, które dotyczą sfery rozwoju
społecznego między innymi również w zakresie kultury fizycznej. Sprzężenie korelacji systemu wsparcia lokalno
– społecznego /pomoc instytucjonalna, liderów lokalnych, organizacji/ to
podstawowe narzędzie pomocy odpowiadającej zasadzie subsydiarności, korygujące
między innymi zapóźnienia wynikające z zaniedbań sfery rozwoju osobowości
poprzez zainteresowania – tudzież sport. Takie rozwiązanie po części jest
pomocne przy budowaniu i zawiązaniu struktur lokalnych „samopomocowych ognisk,
pomostów życzliwości”, a dotyczy to zarówno osób, które będą pomagały i
odbiorców pomocy. Osoby pomagające czują się wówczas potrzebne, a i w pewien
sposób po części przestanie działać zjawisko ograniczenia i wyizolowania.
Rozwiązanie to stwarza również możliwości na zmianę wizerunku „gorszego” postrzegania
dzieci, które są zapóźnione społecznie. Możliwości jakie wynikają z
długofalowych działań zadaniowych dają ogromną szansę na zmianę postrzegania
siebie samego – co dla nas wydawałoby się mało dopingujące i nie mające
znaczenia – to dla tej grupy społecznej jest sensu stricte powrotem do wiary we
własne możliwości. To poprawa sfery psychospołecznej, to trening umiejętności
życiowych – często nienabytych w domach rodzinnych. Zajęcia te wzmocnią i
ukształtują te „małe osobowości”, pomogą wyuczyć, wpisać i stosować wydawałoby
się dla każdego prostych czynności życiowych tj. dbania o higienę osobistą,
radzenia sobie z emocjami, odpowiedniego żywienia, odpoczynku i relaksu,
niełamania zasad gry, konsekwencji decyzji zachowań oraz poszanowania
przeciwnika.
W ślad za misją w przedmiotowej
sprawie, pomieszczoną w gppirpaipn na 2008 rok zostały zainicjowane
pozalekcyjne zajęcia sportowe pn „nauka gry w tenisa”. Zajęcia odbywały się od
miesiąca czerwca 2008 r. do grudnia 2008 r. w sali gimnastycznej i na korcie
tenisowym przy Zepole Szkół w Męcince /4 razy w miesiącu po dwie godziny
tygodniowo/. Lekcje prowadził nauczyciel wychowania fizycznego o specjalności
trenerskiej.
Koszt realizacji zadania:
- wynagrodzenie osoby prowadzącej
zajęcia – 4 400,00 zł,
- zakup sprzętu sportowego /paletki,
piłki, siatka/- 662,32 zł.
W zajęciach uczestniczyli uczniowie
Szkoły Podstawowej w Piotrowicach i Zespołu Szkół w Męcince – średnio 16
dzieci.
2) W ramach tego zadania w miesiącu
wrześniu 2008 r zakupiono trzy stoły zewnętrzne do gry w tenisa stołowego,
które zostały zamontowane:
- na placu Zespołu Szkół w Męcince,
- przy Szkole Podstawowej w
Piotrowicach,
- przy świetlicy w Pomocnem.
Koszt realizacji zadania:
– 8975,94 zł /1 000,00 zł pochodziło z
darowizny KGHM Polska Miedź S. A./
Działania, które podejmowano w
ramach promowania zdrowego stylu życia, którego jednym z głównych narzędzi do
osiągnięcia pożądanego celu był sport w szerokim tego słowa znaczeniu
nakierowane są na dzieci i młodzież. Promowanie i kształtowanie od najmłodszych
lat prozdrowotnego stylu życia, daje pewien gwarant prawidłowego rozwoju i
poprawnej socjalizacji wtórnej tej grupy społecznej.
II. Pozalekcyjne zajęcia informatyczne.
W okresie ferii zimowych zostały zorganizowane
zajęcia informatyczne dla dzieci i młodzieży w pracowni komputerowej w budynku
po byłej szkole w Pomocnem w wymiarze 20 godzin. W zajęciach udział brało
średnio 20 dzieci.
Koszt
realizacji zadania:
- wynagrodzenie pedagoga – 600,00 zł.
III. Działalność profilaktyczna.
1) W miesiącu grudniu Zespół Szkół w
Męcince i Szkoła Podstawowa w Piotrowicach w ramach realizacji celów
dotyczących szerzenia profilaktyki uzależnień zorganizowały zajęcia dla dzieci
w przedziale wiekowym od 6 do 9 lat.
Udział w programie wzięło 205 dzieci z
terenu gminy Męcinka , które podczas
projektu zostały obdarowane przez Mikołaja prezentami /205 paczek ze
słodyczami/.
Koszt realizacji zadania:
- koszt paczek ze słodyczami –
5 345,56 zł.
2) W roku sprawozdawczym gmina Męcinka
przystąpiła do ogólnopolskiej kampanii „Zachowaj trzeźwy umysł”, adresowanej do
dzieci i młodzieży. W ramach współpracy
zakupiony pakiet edukacyjny został przekazany do Zespołu Szkół w Męcince w celu
realizacji przedsięwzięcia.
Koszt
realizacji zadania:
- zakup pakietu edukacyjnego – 450,00 zł.
3) Wszystkie działania profilaktyczne
miały na celu poprzez informacje zwrotną - przekazanie niezwykle cennych
informacji i „wkomponowanie” ich w miarę trwały sposób w świadomość uczniów
szkoły podstawowej i gimnazjalistów, którzy wchodzą w życie dorosłe. Spotkania
skierowane do tej akurat grupy są niezwykle ważne na tym etapie życia, która
niejednokrotnie bezkrytycznie dostosowuje się do różnego typu zachowań, również
tych społecznie nieakceptowanych. Młodzież styka się praktycznie na co dzień z
wieloma pokusami /narkotyki, alkohol/ z pozoru niewinnymi, a których
konsekwencje są tragiczne i rzutują na całe późniejsze życie. Eliminacja
poprzez profilaktykę zakłada twarde skutki tych przedsięwzięć, a mianowicie
uświadomienie im tragizmu skutków uzależnień.
Przedsięwzięcia pełniły nie tylko funkcję służebną wobec zagadnień
profilaktyki uzależnień, ale stały się wydarzeniem kulturalnym.
4.
Profilaktyka w trakcie akcji letniej.
Dotacja przeznaczona na realizację
profilaktyki w trakcie wakacji w formie dofinansowania /środki gppirpaipn/ wyniosła: 13 680,00 zł.
W 2007 roku organizatorem kolonii w
Rewalu (nad morzem) był Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Męcince – zadanie to
zostało zlecone PHU „Elzam” s. c. w Legnicy. Kolonia odbyła się w terminie od
31.07.2008 r. do 13.08.2008 r.
Uczestnikami byli uczniowie /19 dzieci/
funkcjonujący w rodzinach o niskich dochodach jak również z rodzin niepełnych,
patologicznych. Głównym kryterium doboru była dysfunkcyjność spowodowana
chorobą alkoholową.
Pełny
koszt kolonii w Rewalu wyniósł: 13 680,00 zł.
Podczas w/w wypoczynku realizowany był
program psychoterapeutyczny dotyczący profilaktyki uzależnień i promocji
zdrowia /zachowań prozdrowotnych/. Oznaczało to organizowanie takiego typu
działań prowadzących do empirii, które będą w stanie zaspokoić ważne potrzeby
emocjonalne dzieci, a także takich, które będą stanowiły zaprzeczenie ich
dotychczasowych urazowych przeżyć. Rolą profesjonalnej kadry, prowadzącej
zajęcia było wytworzenie atmosfery akceptacji, życzliwości i ciepła oraz
życzliwej konsekwencji i stanowczości, kiedy w grupie pojawią się zachowania
destrukcyjne, wykształcone i przyswojone w toku socjalizacji pierwotnej, w
przekonaniu, iż są społecznie pożądane. Głównym założeniem terapeuty było modelowanie
swoim zachowaniem, reakcji osób uczestniczących w taki sposób, aby nabywały w
toku zajęć elementy asymilacji kulturowej przynależnej normom wolnym od
zaburzeń.
Równocześnie realizowany był program
socjoterapeutyczny, której celem było kształtowanie pozytywnej samooceny
dzieci, zwiększenie ich poczucia własnej wartości, uczenia rozstrzygania
problemów i podejmowania samodzielnych decyzji oraz zrozumienia wartości
zdrowia i troszczenie się o nie.
5. Działalność
Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych.
Gminna komisja rozwiązywania problemów
alkoholowych odgrywa znaczącą rolę w realizacji programów, inicjuje zadania
związane z profilaktyką i rozwiązywaniem problemów alkoholowych oraz podejmuje
czynności zmierzające do orzeczenia o zastosowaniu wobec osoby uzależnionej
obowiązku poddania się leczeniu w zakładzie lecznictwa odwykowego.
Zarządzeniem z dnia 7 marca 2007r. Wójt Gminy Męcinka
powołał Gminną Komisję Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w składzie:
1. Iwona Pawelec - Przewodnicząca
2. Irena Łyszczyk
- Zastępca Przewodniczącej1)
3. Janina Fornalska
- Członek
4. Maria Śliwa -
Członek
5. Ryszard Marciniak - Członek 1)
1) W maju 2008 r. wójt
gminy odwołał z funkcji z-cy przewodniczącej komisji Irenę Łyszczyk i powołał w
jej miejsce Dorotę Prus oraz odwołał ze składu komisji Ryszarda Marciniaka a
dniu 01 lipca 2008 r. dokooptował do składu komisji Jarosława Plewińskiego
Komisja opiniuje wnioski o wydanie
zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych pod względem zgodności lokalizacji
punktów sprzedaży z uchwałami: Nr XXLII/250/2001 Rady Gminy Męcinka dnia 27
września 2001 r. w sprawie ustalenia liczby punktów sprzedaży napojów
alkoholowych zawierających powyżej 4,5 procent alkoholu /z wyjątkiem piwa/ do
spożycia poza miejscem sprzedaży jak i w miejscu sprzedaży, Nr XLII/251/2001
Rady Gminy Męcinka z dnia 27 września 2001 r. w sprawie usytuowania na terenie
Gminy Męcinka miejsc sprzedaży napojów alkoholowych i warunków sprzedaży tych
napojów, a następnie wójt wydaje zezwolenie.
Wyk. Nr 3. Ilość posiedzeń GKRPA w 2008 r.
Wyk. Nr 4. Koszt wynagrodzeń GKRPA w 2008 r.
Wydatkowana kwota za udział w posiedzeniach wyniosła 5945,28 zł.
Komisja współuczestniczyła
w przygotowaniu projektu preliminarza wydatków na 2008 r., a także wykonywała
poprzez swoich członków funkcje kontrolne programu.
Gminna
Komisja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych odbyła 16 posiedzeń. Za udział w
posiedzeniach, członkom wypłacono wynagrodzenie w wysokości 8% minimalnego
wynagrodzenia za pracę, o którym mowa w rozporządzeniu Rady Ministrów z 11
września 2007 r. w sprawie minimalnego wynagrodzenia za pracę w 2008 r . /Dz.
U. Nr 171, poz. 1209/. Wynagrodzenia wypłacane są w kasie ośrodka na podstawie
listy obecności.
Ogółem w 2008 r. zaopiniowano pozytywnie 50 wniosków na sprzedaż napojów alkoholowych,
w tym:
- 14 wniosków
na sprzedaż napojów alkoholowych do 4,5 % zawartości alkoholu oraz piwa,
- 13
wniosków na sprzedaż napojów alkoholowych zawierających od 4,5 % do 18% z wyjątkiem piwa,
- 7
wniosków na sprzedaż napojów alkoholowych zawierających powyżej 18
% alkoholu.
Ponadto, zaopiniowano
16 wniosków na jednorazową sprzedaż
napojów alkoholowych
zawierających do 4,5 % zawartości alkoholu
oraz piwa.
Wyk. Nr 5.
Ilość zaopiniowanych wniosków przez GKRPA w 2008 r. na sprzedaż napojów
alkoholowych.